Східний танець — це не лише про красу, жіночність та пластику тіла. Це мистецтво, що пройшло багатовіковий шлях від ритуалів і народних свят до сцени, кіно й міжнародних фестивалів. Його історія — складна, строката, і водночас глибоко пов’язана з культурною спадщиною Близького Сходу, Північної Африки та Середземномор’я.
Ще з часів Месопотамії, Древнього Єгипту та Персії танець був невід’ємною частиною обрядових практик - ритуалів родючості, весілля, жіночих зібрань. У ті часи танець не мав чітких меж — він був частиною життя. Крізь покоління, залежно від соціального контексту, музичного супроводу та регіону, танець змінювався. Водночас його сприймали передусім як частину побутової або ритуальної сфери, а не як окремий вид сценічного мистецтва.
Ситуація почала змінюватися наприкінці XIX — на початку XX століття, коли в міському середовищі, особливо в Каїрі, з’являються нові простори для виступів — театри, салони, кабаре. Саме в цих контекстах танець отримує нові можливості: він починає еволюціонувати у професійну форму, розширюючи свої художні засоби, виходячи за межі традицій і набуваючи сценічної виразності.
У цей перехідний період важливу роль відіграли дві традиційні групи виконавиць — гавазі та авалім, які репрезентували різні культурні пласти танцювальної спадщини Єгипту.
Гавазі (Ghawazee) — танцівниці кочового народу домарі (єгипетська гілка ромів-циган), які виступали просто неба — на вулицях, перед дверима будинків, або у дворах під час святкувань. Гавазі часто танцювали під акомпанемент живої музики, яку грали чоловіки з їхньої ж спільноти, а їхній вигляд доповнювали використання хни на руках і ногах, густо підведені очі й традиційне вбрання.
Гавазі любили серед простого народу, проте серед більш релігійні та вищі верстви суспільства часто ставилися до них із осудом, вважаючи публічні виступи жінок неприйнятними і не допускали до поважних гаремів.
Однак вони могли бути запрошеними розважати чоловічі зібрання або весілля в менш формальному середовищі. Європейські мандрівники, які бачили гавазі в Каїрі, активно описували й малювали їх, і саме їхній танець у західному світі почали називати "danse du ventre" (фр. "танець живота") — термін, що згодом закріпився за східним танцем у цілому.
Авалім-Awalim , Алма-Almah (однина) — вважалися елітою серед артисток, вони отримували спеціальну освіту в галузі мистецтва - знали класичну арабську поезію, вміли співати, акомпанувати собі на інструментах і вести дотепні розмови. На початку вони взагалі не були танцівницями і виконували пісні за ширмою або з сусідньої кімнати, аби не виставляти себе на показ. Саме тому, після введення заборони на «еротичних танцівниць» у 1834 році, яка фактично витіснила гавазі з території Єгипту, багато артисток почали називати себе авалім, аби доєднатись до їх шанованої репутації. Через це термін поступово змінився, і в європейському уявленні закріпився як синонім «танцівниці живота».
Саме на перетині цих двох традицій — публічної, фольклорної (гавазі) та приватної, інтелектуальної (авалім) — почне формуватися сценічний танець початку XX століття.
Їхній досвід і репертуар заклали основу для формування нового типу артистки на сцені.
Арабські танці поступово почали переходити з приватного простору на публічну сцену. У Єгипті активно розвиваються театри, оперні зали, з’являються перші салони і кабаре, де поряд з акторами і співаками можна було побачити й короткі виступи танцівниць.
Важливий внесок тут зробила Бадія Масабні, яка переосмислила та вивела роль танцівниці на новий рівень, об'єднавши західні та східні традиції в образах, рухах та музиці. Відкриті нею клуби та казино стали своєрідною школою мистецтв, хабом для багатьох артисток, які в подальшому стали зірковими танцівницями, і не в останню чергу завдяки співпраці саме з мадам Масабні.
З 1930-х до 1950-х років розпочинається період, який сьогодні називають Золотою ерою. Саме тоді східний танець закріплюється як елемент високої сцени та активно інтегрується в єгипетське кіно. Фільми з музичними та танцювальними номерами стають надзвичайно популярними, формуючи канон естетики, костюму та музики.
Серед провідних зірок цього часу — Naima Akef, Taheyya Kariokka, Samia Gamal, Nabaweya Mustafa, Zeinat Olwi, Hager Hamdi, кожна з яких сформувала власний стиль і вплинула на подальше сприйняття танцю в усьому світі.
Naima Akef
Taheyya Kariokka
Samia Gamal
Nabaweya Mustafa
Zeinat Olwi
Чарівних Neaemet Mokhtar та Kitty Futsaki, які почали свою діяльність ще у розківт Золотої Ери, ми все ж можемо вже віднести до наступного етапу, який відокремлюють як завершальний – post-Golden Era.
Neaemet Mokhtar
Kitty Futsaki
Період post-Golden Era тривав приблизно від кінця 50-х до кінця 70-х років і уособлював чергове переосмислення старих поглядів, танець стає більш сміливим, чуттєвим та технічим. Його найяскравішими представницями безсумнівно є Soheir Zaki, Fifi Abdou та Nagwa Fouad. Сухер Закі стає першою танцівницею, яка почала танцювати під класичні арабські пісні Oum Kalthoum, які до того було прийнято виключно слухати.
Soheir Zaki
Fifi Abdou
Nagwa Fouad
Цей період також був відзначений великою експедицією розпочату хореографом Махмудом Редою та його братом Алі у 50-х роках, і яка мала на меті дослідити, записати та проаналізувати регіональні танцювальні традиції: музику, рух, одяг, соціальний контекст. Це дало йому змогу створити сценічну форму народного танцю - його інтерпретацію, доступну для масового глядача.
Його підхід надихнув десятки виконавців, а педагоги по всьому світу вивчають його роботу як основу, без якої сьогодні вже не можливо стати самодостатнім артистом не тільки у фольклорному танці, а і в Raqs Sharki загалом. Серед його учнів ви знайдете багато відомих імен сучасності: Dina Talaat, Raqia Hassan, Yousry Sharif, Randa Kamal, Nesma, Katie Sharif, Mo Geddawi та ще багато інших.
Dina Talaat
Топова танцівниця арабської сцени з 1990-х і по сьогодніDina Talaat
Авторка перших навчальних навчальних DVD програм та організатор одного з найбільших фестивалів арабського танцю в Єгипті Ahlan Wa SahlanYousry Sharif
Провідний хореограф та педагог багатьох зірок арабського танцюСьогодні, як і сто років тому, Єгипет лишається культурним центром арабського світу та головним джерело сценічної форми східного танцю – місцем народження Sharki та Baladi, де сформувалися нові сучасні стилі Shaabi та Mahraganat.
Проте не єдиним – слід зазначити не менш цікаві та насичені своїми традиціями та естетикою регіональні школи танцю арабського світу, які заслуговують, кожна, на окреме дослідження.
МАГРИБ - Регіон Північної Африки до якого відносяться Марокко, Алжир, Туніс та Лівія. Тут ви можете почути про такі танці як Кабелія, Туніський танець, Чаабі, Регада, Шикхат та інші.
ПЕРСИДСЬКА ЗАТОКА: об’єднує країини, що оточують цю саму затоку: Іран, Ірак, Оман, Кувейт, ОАЕ, Саудівська Аравія, Бахрейн, Катар. Танці цього регіону - Khaligi, Hajaa, Khashaba, Kawliya, Персидський, Chobi, Bandari, Sufi та багато інших.
ЛЕВАНТ: Ліван, Сирія. Найвідоміший танець цього регіону Dabke — лінійний чоловічий або змішаний танець із відбиванням кроку, вкорінений у сільських традиціях – яскравий та енергійний.
ТУРЕЧЧИНА - хоча не належить до арабського світу, Туреччина має власну сильну традицію східного танцю. Турецький oriental більш акробатичний, з використанням реквізиту (включаючи мечі та крила) та швидших ритмів.
Завдяки розмаїттю культурного контексту, східний танець давно вийшов за межі арабського світу. Сьогодні його вивчають, викладають і танцюють у США, Аргентині, Франції, Кореї, Китаї, Україні, Японії, Бразилії та десятках інших країн. Проводяться міжнародні фестивалі, працюють школи і студії, розвиваються авторські методики та фьюжн-напрями (American Tribal Style, Tribal Fusion). Танцюристи — як жінки, так і чоловіки — не лише зберігають традиції, а й експериментують, знаходячи в цьому мистецтві глибоке джерело натхнення, тілесної свободи та культурного діалогу.
Східний танець продовжує жити — багатогранний, динамічний, відкритий до змін і водночас глибоко укорінений у своєму минулому.