Відчувати настрій і темп музики — хороший початок. Та щоб зростати як артист чи хореограф, необхідне предметне знання ритмів і логіки музики. Вони допомагають відрізняти жанри, впізнавати настрій і розуміти, чому в одному номері доречна іронія, а в іншому — урочиста стриманість. Коли малюнок ритму стає знайомим, мелодія читається об’ємніше: темп упорядковує час, паузи наповнюються змістом, а зміни інструментів сприймаються як сюжет, а не як випадковість.
В арабській традиції ритм — це не лише рахунок у такті, а й характер, манера виконання. Кожен має впізнаваний малюнок низьких ударів «Dum» і дзвінких «Tek», а також пауз, що надають фразі змісту. Арабські музиканти називають цю систему іккаат (араб. iqāʿāt), ми зазвичай кажемо просто «ритми».
Інструментально Dum-и і Tek-и, як каркас, тримає табла (дарбука), рікк додає дзвінких прикрас, даф тримає крок у фольклорних сценах. Коли вступає акордеон, мелодія стає м’якою; мізмар і ребаба підсилюють «заземленість» саіді; най (флейта) полюбляє простір повільних ритмів. Так інструменти підказують, у який бік «дивиться» ритм — до міста, села чи урочистої ходи.
На папері ритм прийнято записувати у вигляді назви і дробу (розмір): Малфуф 2/4, Масмуді Кебір 8/4, Самаї 10/8. Аби легше їх відчути, уявімо кожен ритм окремою "каруселлю" за "вагончиками", що рухаються по колу.
Верхня цифра дробу вказує, скільки вагончиків на цій каруселі. В музичній науці вони іменуються — долями.
Нижня цифра — умовна розмірна сітка або одиниця виміру. У математиці користуємося міліметрами й сантиметрами, у музиці — чвертями (4), восьмими (8), шістнадцятими (16) тощо.
Швидкість обертання задає темп: він робить ритм повільним або швидким.
Те, які «сидіння» у вагончиках займаються ударами Dum і Tek, а які лишаються порожніми - формує візернок ритму. В арабських ритмах кожна доля може мати до чотирьох сидінь (дроблень).
Візьмімо для прикладу найпростіший ритм Вахда, на каруселі якого 4 вагончики (долі), а зайнятий лише один — єдиним ударом Dum.
Далі на схемі використовуємо такі позначення:Вальс 3/4, запозичений європейський ритм, часто зустрічається в арабській музиці; він налічує три удари — Dum-Tek-Tek, а його розмір говорить нам, що вони розподілились відносно такту на 3 долі. Тобто на каруселі 3 вагончики і в кожному по одному пасажиру.
Вальс в композиції
Ритм Мальфуф 2/4, як і вальс, читається трьома ударами Dum-Tek-Tek, але має 2 долі — він швидкий. Удар Dum падає на першу, долю, а наступні два, Теки, на другу.
Аби поміститись в одну долю обидва Теки стають коротшими і слабшими, їх записуємо маленькими літерами t.
Мальфуф в композиції
Максум 4/4, найпоширеніший ритм египетської музики, має 5 ударів на чотири долі. Відповідно знову маємо двох пасажирів в одному вагончику. Тут ми маємо цікаву ситуацію - перший Dum, звучить сильно, наче вся доля належить тільки йому. А другий, Tek, мав би бути коротким і слабким, але вирішив, що він теж заслуговує на увагу, і тому музикант грає його доволі яскраво і помітно. Такий акцентований дрібний удар називається синкопа. В арабській музиці їх дуже багато — це одна з тих особливостей, що вирізняє арабську музику з поміж іншої.
На схемі сінкопи поазначаємо малою літерою з апострофом t'Максум в композиції
Також варто звернути увагу на розміщення удару Тек у другій долі. Він розмістився на третьому "сидінні" свого "вагончика", що дає коротку паузу після перших двох ударів, аби не звучати єдиним блоком. Він ще й м'який, бо дає дорогу наступним сильним ударам.
Максум став основою для багатьох ритмів з таким самим рахунком і розміром. Заміщаючи місцями Dum-и і Tek-и, міняючи темп від швидкого до повільного, вони об'єднані у "ритми родини максум". До них належать швидкий і повільний максуми відповідно, саіді, масмуді й баладі.
Максум Кебір в композиції
Кебір з арабської — великий, довгий. Максум Кебір 4/4 ідентичний до звичайного максуму, проте грається повільніше, а музикант додає наповнення. Цей ритм ще називають неквапливий або гуляючий максум.
Максум Сагір в композиції
Сагір з арабської — короткий, малий. Максум Сагір 2/4 вдвічі швидший від звичайного Максум 4/4, часто використовується як перехідний ритм від Мальфуфу до Максуму чи інших ритмів середнього і повільного темпів.
Саіді в композиції
Саіді 4/4 відрізняється від максуму більш важким звучанням всередині за рахунок подвійного думу. Як правило, саіді грається під акомпанемент мізмару.
Масмуді Кебір в композиції
Масмуді Кебір 8/4 (великий) — повільний ритм, названий так на противагу Масмуді Сагір (маленький). Має важке звучання на початку за рахунок двох думів. Іноді грається і з трьома думами на початку.
Масмуді Сагір (Баладі) в композиції
Масмуді Сагір 4/4 (маленький) названий так на противагу Масмуді Кебір (великий). Його ще називають Баладі, оскільки він є основним ритмом для цього стилю.
Щоб танцювати вам не обов’язково знати нотацію кожного ритму "до коми". Важливіше орієнтуватися в них: натренувати слух, щоб упізнавати звучання й назви. Так музика читається ясніше, а імпровізація народжується природно.
Далі додаю ритми, які варто знати, як базис, на додачу до згаданих вище.
Самаі - ритм
Самаі в композиції
Старовинний концертний ритм зі складнішим візерунком на десять долей. Зустрічається у класичних інструментальних формах і показує, як ритм може бути витонченим «візерунком», а не лише кроком. Це, мабуть, найдовший ритм єгипетської музики, але завдяки цьому, його й запам'ятати легше.
Чіфтетеллі - ритм
Чіфтетеллі в композиції
Фалляхі - ритм
Фалляхі в композиції
Фалляхі — з арабської "селянин", "землероб". Не дивлячись на те, що Фалляхі записується ідентично до Максум Сагір, він звучить зовсім інакше; через народний присмак, його жвавий і яскравий темп біжить по ударам без яскравого контрасту між Dum i Tek. Підходить для веселих фрагментів та проходок.
Хаггала - ритм
Хаггала в композиції
Хаггала — це той самий Мальфуф, тільки з сильними акцентованими Тек-Тек другої долі на четвертому повторі.
Румба - ритм
Румба в композиції
Румба 4/4 — запозичений латино-американський ритм.
Айюб - ритм
Айюб в композиції
Айюб 2/4 - рівний ритм з медитативним характером, створює напівтрансовий настрій.
Далі два ритми країн Персидської затоки.
Халіджи - ритм
Халіджи в композиції
Хаджа - ритм
Хаджа в композиції
Хаджа - один з основних ритмів іракської музики.
Стаття написана спільно з Аллою Лісун - магістром музикознавства.