Фольклорні Танці Єгипту

Майже кожна країна світу має свій власний національний танець і одяг, які передаються з покоління в покоління. І сформувавшись у своєму природньому середовищі, вони роблять кожну культуру унікальною. Багато країн, до них відноситься і Єгипет, мають різноманітні фольклорні танці, які відображають відмінності різних регіонів навіть всередині країни. Фольклорний танець — це стихійний вияв почуттів, настрою, емоцій і виконується в першу чергу для себе, а потім — для глядача. 

Як правило, виконується на народних зібраннях під традиційну музику. Рухи прості, можуть бути успадковані від інших культур, але не інноваційні (хоча народні традиції з часом змінюються).

Існує ряд сучасних танців, таких як хіп-хоп, або в нашому випадку шаабі, які розвиваються спонтанно, проте термін «народний танець» зазвичай не застосовується до них. Замість нього використовують терміни «вуличний» або «субкультурний». Термін «народний танець» зарезервований для танців, які значною мірою пов’язані з традиціями та виникли в часи, коли існувала різниця між «простонародними» та танцями вищого класу, що походять від народних.

З переліку фольклорних ми також виключаємо і ритуальні танці, такі як зар чи танура, оскільки вони мають релігійне призначення. І відповідно називаємо їх «Релігійними" або "Ритуальними".

Фольклорні танці Єгипту, дуже умовно, можна поділити на регіони:

Eskandarani/Melay Leff, Bambouti/Simsimya 

Shamadan

Fallahi

Saidi

El Haggala

Ghawazi

Nouba/Noubia

Поняття Єгипетський фольклору тісно йде рука об руку з іменем Махмуда Реди. Хореограф, олімпійський спортсмен та засновеик Reda Troupe він донині єдина людина, яка втілила польове дослідження Єгипту на предмет народних танців, звичаїв та побуту. 

Його танцювальна трупа була першою театральною танцювальною компанією, яка виконувала картини на основі єгипетської народної культури, створені, щоб розповідати історії та життя типових єгипетських персонажів. Сьогодні в Єгипті існують сотні таких груп, усі вони натхненні оригінальною творчістю Reda Troupe.

З дитинства Махмуд Реда захоплювався спортом, займався гімнастикою, надихався досягненнями свого старшого брата Алі в бальних танцях, цікавився також латинськими, рок-н-ролом і свінгом

Якийсь час Реда був учасником та виступав разом з аргентинським ансамблем народного танцю. Проте отримавши цей досвід, зрозумів, це те що він має робити для Єгипту. 

Разом з Алі Редою та його дружини Фарідою Фахмі, у якості головної солістки трупи, вони засновують фольклорну танцювальну трупу. Спочатку це було 14 людей, 7 чоловіків та 7 жінок, дехто з яких майже не мали попередньої танцювальної підготовки.

Перший виступ трупи пройшов до того, як Реда мав можливість провести польове дослідження танців Єгипту. Тому їх програма під назвою «Нариси» складалася з серії зображень персонажів, заснованих на тому, що Реда знав із власного досвіду: життя людей у Старому Каїрі - прості історії типових єгипетських персонажів та їх взаємодія між собою. Один із них, El Erkesous (Продавчиня сиропу), представляв собою перше використання Редою меляї лефф у хореографії.

Під час роботи над своїм дослідженням Реда зрозумів, що рухи, які він знаходить, дуже прості, і щоб використати їх на сцені, йому необхідно додати варіації — вперед, назад, з боку в бік і повороти. Та щоб навчити інших, класифікувати їх.

Інші єгипетські фольклорні трупи, які прийшли пізніше, представляли свої власні версії танців, вперше започаткованих Редою, іноді не знаючи, які танці базувалися на справжніх народних традиціях, а які були створені Редою, щоб відобразити кадри єгипетського повсякденного життя. Крім того, деякі з цих пізніших труп також створювали власні нові роботи або черпали з культурних основ, які Реда не досліджував.

Згодом трупа Реди зросла до 150 танцюристів, музикантів та сценічної групи. 

1949 року розпочалась подорож Махмуда Реди у світ кіно, коли він зіграв роль танцюриста у фільмі Ahebak Enta («Люблю тебе»), за нею послідували другорядні ролі танцюриста і в інших фільмах. Потім у 1960-х роках трупа знялася у двох фільмах режисера Алі Реда, «Agazet nos al-sana» («Канікули посеред року») і «Gharam fel Karnak» («Кохання в Карнаку») у жанрі музичної комедії. Зараз ці фільми вважаються стовпами в історії єгипетського кіно і є наглядним джерелом для хореографів по всьому світу.

Серед найвідоміших танцювальних драм трупи були Wafaa' al-Nil (Вірність Нілу), Ali Baba wel 40 harami (Алі-Баба та 40 розбійників), Rannet al-Khulkhal (Звук щиколотки) і al-Nay ас-Сігрі (Чарівна флейта). Аль-Заффа (Процесія) зображує ходу нареченої та різноманіття весільних сукнях багатьох регіонів Єгипту, кожен зі своїми традиціями та весільними ритуалами.

Під керівництвом Реди, його трупа здійснила п’ять міжнародних турів, даючи вистави в Карнегі-Хол та Китаї та виступаючи перед різними світовими лідерами. 

Після виходу на пенсію 1991 року, Реда продовжував давати майстер-класи в Єгипті та за кордоном. Серед його колишніх учнів: 

Кеті Шаріф, Ранда Камел, Діна Талаат, Ракіа Хассан, Юсрі Шаріф, Несма, Мо Геддаві, Момо Кадус, Мохамед Гареб та інші. Всесвітньо відомі імена наче натякають нам - в основі арабського танцю лежить фольклорна база, навіть якщо ці зірки відомі не у фольклорній галузі.

Махмуд Реда помер 10 липня 2020 року у віці 90 років, та його справа, вклад у мистецтво танцю, живуть і надалі.

Photo by John Rickman Photography, San Jose, California

Махмуд Реда на літніх Олімпійських іграх з гімнастики.  Гельсінкі, Фінляндія, 1952р.

Референси: