Ритми арабської музики
Для будь-якого виконавця важливо розбиратись у ритмах музики, під яку ми танцюємо. Навіть, якщо інтуїтивно ви відчуваєте музику, її настрій і темп, розвиватись, як артист і хореограф, без розуміння її на більш предметному рівні, доволі складно, якщо взагалі можливо.
Тож, до вашої уваги, деякі базові речі з мистецтва арабської музики, і музики взагалі.
Почнемо з понять.
▪️Ритм, це повторювана комбінація ударів/бітів. Одну таку комбінацію повторів називають - такт.
Удари поділяються на низькі (глухі) та високі (дзвінкі). У східній музиці їх називають Dum (дум) і Tek (тек), відповідно.
Ці позначення дали назву основному музичному інструменту арабського світу - думбек (табла, дарбука).
Думбек, Дарбука, Табла
Як читати ритми.
▪️ Кожен ритм можна записати схематично. Спочатку йде безпосередньо назва; до неї додається дріб, він дає нам розуміння якого розміру цей ритм, наприклад:
Мальфуф 2/4, Вальс 3/4, Масмуді 4/8 чи Самаі 10/4.
Такт, як цілу одиницю ритму, в музиці прийнято записувати чвертями або восьмими - це друга цифра дробу.
А перша цифра вказує, на скільки частин розділився такт, з усіма його бітами і паузами. Ці частини називаються - долі. Менше доль - швидший темп, більше доль, повільніше.
Розглянемо ритм Вахда (з араб. - "один"). Він має один удар/біт, а розмір такту - 4/4, тобто такт розділився на 4 частини, де удар, падає на першу долю. На схемі долі відділяємо між собою вертикальною рискою "|":
Вахда - ритм
Вахда в композиції
Ритм Вальс 3/4, часто зустрічається в арабській музиці; він налічує три удари - Dum Tek Tek, а його розмір говорить нам, що вони розподілились відносно такту на 3 долі:
Вальс - ритм
Вальс в композиції
Йдемо далі. Мальфуф 2/4, так само, як і вальс, читається трьома ударами Dum Tek Tek, але має 2 долі - він швидкий.
Удар Dum випадає на першу, сильну, долю, а наступні два, Теки, на другу слабшу.
Аби поміститись в одну долю обидва Теки стають коротшими і слабшими. Такі біти позначаються маленькою буквою:
Мальфуф - ритм
Мальфуф в композиції
▪️ Найпоширеніший ритм египетської музики - Максум 4/4. Він має 5 ударів, Dum Tek Tek Dum Tek, які розподілились відносно такту на 4 долі. А отже знову маємо подвійний удар, тут на першу долю. Цікаво те, що обидва удари акцентовані, перший, Dum, звичайний удар, наче вся доля належить тільки йому. А другий, Tek, мав би бути коротким і слабким, але вирішив, що він теж заслуговує на увагу, і тому музикант грає його доволі яскраво і помітно. Коли трапляється такий нахабний біт, його називають - синкопа.
Максум - ритм
Максум в композиції
На другу долю випадає один удар, Tek, але він слабкий, бо поступається місцем для паузи - доля не має яскравого біту.
Тут важливо зробити паузу та перечитати першу частину ще раз 😉
І рухаємось далі.
▪️ Максум став основою для багатьох інших ритмів, де, з різною варіацією заміни теків на думи чи зміни темпу, було утворено поняття "сімейство ритмів максум". До них належать саіді, баладі, масмуді, швидкий і повільний максуми відповідно.
Саіді - ритм
Саіді в композиції
Від максуму відрізняється більш важким звучанням всередині за рахунок подвійного думу. Як правило, саіді грається під акомпанемент мізмару.
Максум Кебір - ритм
Максум Кебір в композиції
Кебір з арабської - великий, довгий. Максум Кебір ідентичний до звичайного максуму, проте грається повільніше, а музикант додає біти для наповнення, k - на схемі. Цей ритм ще називають неквапливий або гуляючий максум.
Максум Сагір - ритм
Максум Сагір в композиції
Сагір з арабської - короткий, малий. Максум Сагір вдвічі швидший від звичайного Максум 4/4, часто використовується як перехідний ритм від Мальфуфу до Максуму чи інших ритмів середнього і повільного темпів.
Масмуді Кебір- ритм
Масмуді Кебір в композиції
Масмуді Кебір (великий) - повільний ритм, названий так на противагу Масмуді Сагір (маленький). Має важке звучання на початку за рахунок двох думів. Іноді грається і з трьома думами на початку.
Дуже цікавий турецький ритм Самаі, запозичений в період Османської імперії, він міцно посів своє місце в єгипетській музиці. Для нього характерні довгі паузи після першого і другого удару, а потім три удари підряд:
Самаі - ритм
Самаі в композиції
Це, мабуть, найдовший ритм єгипетської музики, але завдяки цьому, його й запам'ятати легше.
▪️ Підсумуємо. Щоб танцювати вам не потрібно достименно знати, як правильно записувати абсолютно кожен ритм. Проте в них важливо орієнтуватись. Наполегливо раджу принаймні натренувати вухо, аби впізнавати як звучить той чи інший ритм і як він зветься.
Це допоможе вам краще розуміти музику, а головне, імпровізувати під неї.
Далі додаю ритми, які варто знати, як базис, на додачу до тих, що вже були згадані вище.
Масмуді Сагір (Баладі) - ритм
Масмуді Сагір (Баладі) в композиції
Масмуді Сагір (маленький) названий на противагу Масмуді Кебір (великий). Його ще називають Баладі, оскільки він є основним ритмом для цього напрямку.
Чіфтетеллі - ритм
Чіфтетеллі в композиції
Фалляхі - ритм
Фалляхі в композиції
Фалляхі - з арабської "фермер", "селянин", "землероб". Не дивлячись на те, що Фалляхі записується ідентично до Максум Сагір, він звучить зовсім інакше; зі своїм чітким фольклорним ухилом, його квапливий темп біжить по бітам без яскравого контрасту між Dum i Tek.
Хаггала - ритм
Хаггала в композиції
Те ж саме, що й Фалляхі, тільки зі збивкою на другу долю в другому повторі.
Румба - ритм
Румба в композиції
Запозичений з латиноамериканської музики.
Айюб - ритм
Айюб в композиції
Далі два ритми країн Перської затоки.
Халіджи - ритм
Халіджи в композиції
Хаджа - ритм
Хаджа в композиції
Хаджа - один з основних ритмів іракської музики.
Стаття написана спільно з Аллою Лісун - магістром музикознавства.
Референси: